Gesloten van 12 t/m 16 februari.
Reparaties

Reparaties

Accu's

Indien u twijfelt over de staat van uw accu en of uw accu onderhoud nodig heeft, dan kunt u vrijblijvend langskomen om uw accu te laten testen. Accu's kunnen het hele jaar door kapot gaan. Tevens gaan accu’s kapot door de vele stroomgebruikers, waardoor het verstandig is om de accu tijdig en regelmatig te laten controleren.

Uitlaten

Indien u twijfelt over de werking van uw uitlaat, kunt u vrijblijvend langskomen om uw uitlaat te laten controleren. Indien de uitlaat lekt of überhaupt niet goed functioneert kunt u dit in de meeste gevallen zelf al horen. Dit kan gevaarlijk zijn vanwege het binnenkomen van koolmonoxide in de passagiersruimte. Indien er sprake is van bovenstaande, is het verstandig om zo snel mogelijk langs te komen, aangezien u kosten kunt besparen als u er tijdig bij bent. Hoe langer u wacht, hoe ernstiger de schade aan uw uitlaat wordt en des te meer er gerepareerd of vervangen moet worden.

Wanneer moet een uitlaat vervangen worden?

Gedurende de jaren kunnen er verschillende vormen van slijtage of defecten aan het uitlaatsysteem optreden. De mogelijke slijtagevormen en defecten zijn:

  1. Een lekke pakking: Het is mogelijk dat over de jaren heen de pakking die voor afdichting moeten zorgen gaat lekken.
  2. Een gebroken of afgescheurde ophangrubber: Door uitdroging kunnen ophangrubbers breken of afscheuren. Hierdoor zal het uitlaatsysteem of een gedeelte van het uitlaatsysteem niet meer aan de auto vastzitten.
  3. Losse of afgebroken scheidingsschotten en/of doorvoerbuizen: Door corrosie kunnen doorvoerbuizen of scheidingsschotten in de dempers los gaan zitten of afbreken, waardoor een hinderlijke rammel optreedt.
  4. Afgescheurde demperbeugel(s): De demperbeugel waarmee de uitlaatdemper aan de auto hangt, kan als gevolg van corrosievorming afscheuren, waardoor de demper af kan breken.
  5. Corrosieslijtage van binnenuit: Tijdens het verbrandingsproces in de motor wordt condens gevormd en komen agressieve zuren vrij. Een gedeelte van de condens en de zuren die ontstaan blijven achter in de laagste punten van de uitlaat, waardoor een verhoogde corrosieslijtage van binnenuit op deze locaties kan optreden.

Remmen

Slijtage van uw remmen is vrij normaal en hoe vaker u ze gebruikt, hoe sneller de remmen slijten. Slijtage van de remmen gaat geleidelijk, waardoor je niet van de ene op de andere dag merkt dat ze niet meer goed zijn. Om die reden is regelmatige controle verstandig.

Hoe kunt u slechte remmen herkennen?

Een aantal auto’s hebben een waarschuwingslampje dat aangeeft wanneer er iets mis is met de remmen van de auto, maar daarnaast is het ook mogelijk om slechte remmen te herkennen aan:

  • Een piepend of schurend geluid tijdens het remmen. Dat kan betekenen dat uw remvoeringen en/of remblokken versleten zijn.
  • Als u het rempedaal harder in moet trappen dan normaal.

Om te analyseren wat er exact mis is met uw remmen kunnen wij uw remmen nakijken op de remmenbank en zo nodig op de brug en daarna kunnen wij u adviseren over de vervolgstappen.

Schokdempers

Heeft u het gevoel dat uw auto minder goed veert? Dan bestaat er een kans dat uw schokdempers toe zijn aan vervanging. In goede staat verkerende schokdempers zorgen voor een kortere remweg, een verminderde bandenslijtage en een hoger rijcomfort.

Ruitenwisser bladen

Wanneer moeten uw ruitenwisserbladen vervangen worden?

  • Als de ruitenwissers strepen achterlaten op uw ruit.
  • Als een gedeelte van uw ruit niet goed schoongemaakt wordt.
  • Als de ruitenwissers over uw ruit “stuiteren”.
  • Als de ruitenwissers herrie maken.
  • Als er op uw ruit een waas achterblijft of de wisrubbers loslaten aan de uiteinden.

Wanneer een van deze situaties zich voordoen bij uw auto is het tijd om uw ruitenwisserbladen te laten vernieuwen. Indien u twijfelt over de staat van uw ruitenwisserbladen, dan kunt u vrijblijvend langskomen voor een controle.

Verlichting

Is er een lampje van uw auto kapot? Dan kunt u bij ons langskomen om de lamp te laten vervangen. Wij zijn u graag van dienst.

Welke typen verlichting zijn er?

Dimlicht

Dit is het type verlichting dat standaard gevoerd moet worden wanneer het donker is, oftewel de ‘gewone’ koplamp. Wanneer het zicht gedurende de dag belemmerd wordt door mist, regen, sneeuw of hagel is dimlicht voeren ook verplicht. Het komt steeds vaker voor dat dimlicht uitgevoerd wordt als ledverlichting. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee, namelijk een lager energieverbruik, langere levensduur en een hogere betrouwbaarheid.

Dagrijlicht

De dagrijlichten, oftewel daytime running lights (DRL) is het type verlichting dat er voor moet zorgen dat tegemoetkomende voertuigen overdag en bij normaal zicht beter zichtbaar zijn. Volgens een onderzoek uitgevoerd door het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) zouden er bij gebruik van dagrijlicht in Nederland op jaarbasis 30 doden en 500 ernstige verkeersgewonden minder vallen. In het verleden was het bezwaar tegen dit type verlichting dat het zorgt voor een hoger brandstofverbruik. Dit argument geldt tegenwoordig niet meer vanwege de invoering van (90% zuinigere) ledverlichting.

Mistlicht

Wanneer het zicht belemmerd wordt door mist, regen of sneeuwval mogen motorvoertuigbestuurders mistlicht voeren aan de voorzijde van het voertuig. Door de wet wordt niet voorgeschreven bij hoeveel meter er sprake is van ernstige belemmering van het zicht, maar laat dit over aan de interpretatie van de bestuurders. De bestuurder zal dus zelf moeten bepalen wanneer mistlicht aan de voorzijde ingeschakeld dient te worden voor beter zicht. Voor het gebruik van mistlicht aan de achterzijde van het voertuig is dat anders. Deze verlichting mag pas ingeschakeld worden wanneer het zicht door mist of regenval beperkt wordt tot een afstand minder dan 50 meter. Bij (zware) regenval mag het mistachterlicht NIET gebruikt worden.

Maak een afspraak

Bij ons staat de deur te allen tijde voor u open.